The nature and significance of CSR tools in the opinion of the cooperative banks managers

Main Article Content

Marta Idasz-Balina


Keywords : CSR, corporate social responsibility, cooperative bank
Abstract
The purpose of the research was to present solutions used by cooperative banks in implementation of the principles related to the idea of corporate social responsibility and their importance in the opinion of the managers of cooperative banks. The research covered 140 cooperative banks, which accounted for 24.6% of all cooperative banks operating in Poland as of 30 June 2016. Based on the analyzes, it was found that cooperative banks have supported and implemented corporate social responsibility rules and tools since the beginning of their activity. In addition, the respondents pointed out that sponsorship is the most important form of communication with the local community, but cooperative banks, in addition to traditional CSR tools, also employ a number of additional tools, which, in the executives’ opinion, are highly relevant to their operations.

Article Details

How to Cite
Idasz-Balina, M. (2017). The nature and significance of CSR tools in the opinion of the cooperative banks managers. Zarządzanie Finansami I Rachunkowość, 5(3), 45–57. https://doi.org/10.22630/ZFIR.2017.5.3.17
References

BALINA R. 2014: Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) na przykładzie banków spółdzielczych, Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, t. 2, nr 4, s. 51-60. (Crossref)

Dobre Partnerstwo - Teoria a praktyka: Jak instytucje finansowe budują współpracę na korzyść lokalnych społeczności, Instytut Jagielloński, Warszawa 2014.

FILEK J., 2008: Przyczyny małego zainteresowania ideą CSR w Polsce, [w] M. Bąk, P. Kulawczuk, (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach: praca zbiorowa. Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.

http://www.nienieodpowiedzialni.pl/Nieodpowiedzialno-za-zas-on-CSR_2_38_1.html, (dostęp: 15.01.2017).

IDASZ-BALINA M., BALINA R., 2016: Narzędzia CSR w kreowaniu wizerunku banku spółdzielczego. Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, t. 4, nr 3, s. 69-79.

JUSZCZYK S., BALINA R., 2016: Poziom i struktura wydatków prospołecznych banków spółdzielczych w zależności od płci prezesa zarządu. Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych, 3, s. 27-43. (Crossref)

KORENIK D. 2009: O roli służebnej banków komercyjnych, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław.

KUBACKI G., Eksperci: instytucje finansowe często mylą CSR z marketingiem czy reklamą, http://biznes.pl/wiadomosci/raporty/eksperci-instytucje-finansowe-czesto-mylacsr-z-ma,5645812,1,5585484,301,news-detal.html (dostęp: 15.01.2017).

SGS Polska: Barometr CSR, Wybrane wyniki pierwszej edycji badań opinii publicznej, 2013 r., s. 2-3, http://www.doradztwocsr.pl/pdf/BAROMETR_CSR_2013_Broszura_konferencyjna.pdf, (dostęp:13.12.2014)

SZAFRAŃSKA M. 2006: Rola banków spółdzielczych w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, Problemy Rolnictwa Światowego. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, 15, s. 213-220.

SZWACKA-MOKRZYCKA J. 2010: Znaczenie wizerunku w budowaniu pozycji konkurencyjnej banków, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 4 (53), s. 278-286. (Crossref)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.