Wielkość dotacji na działalność statutową a efektywność naukowa wydziałówSzkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Main Article Content

Piotr Pietrzak


Słowa kluczowe : finanse publiczne, dotacja statutowa, efektywność naukowa, wskaźniki złożone
Abstrakt
Zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej szkoły wyższe finansowane są przede wszystkim z funduszy publicznych. Wielkość środków przeznaczonych na ten cel wynika z wartości i ze znaczenia, jakie społeczeństwa wiążą z upowszechnianiem kształcenia na poziomie wyższym. Coraz większe znaczenie w określaniu poziomu dotacji odgrywają jednak wskaźniki efektywności. Tym samym punktem wyjścia przy projektowaniu procedur alokacji środków publicznych jest postulat, aby do jednostek bardziej efektywnych trafiało więcej środków niż do jednostek mniej efektywnych. Hipoteza badawcza opracowania zakłada, że istnieje silna, pozytywna korelacja między wielkością dotacji na działalność statutową a efektywnością naukową wydziałów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Article Details

Jak cytować
Pietrzak, P. (2017). Wielkość dotacji na działalność statutową a efektywność naukowa wydziałówSzkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zarządzanie Finansami I Rachunkowość, 5(2), 65–75. https://doi.org/10.22630/ZFIR.2017.5.2.12
Bibliografia

BRESCHI S., LISSONI F., MONTOBBIO F. 2007: The scientific productivity of academic inventors: New evidence from Italian data, Economics of Innovation and New Technology 16, 101-118. (Crossref)

FIEDOR B. 2015: Publiczne finansowanie szkolnictwa wyższego w Europie - zmieniające się mechanizmy i modele [w:] J. Wilkin (red.), Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Część IV. Finansowanie szkół wyższych ze środków publicznych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 17-40.

GUILFORD J.P. 1956: Fundamental statistics in psychology and education, McGraw-Hill, New York.

GUS 2016: Szkoły wyższe i ich finanse, 2001-2015, Warszawa.

KAIKKONEN D. 2016: Shifting from Enrollment - to Performance-Based Funding in Higher Education: What Can We Learn from Washington's Experience?, Education Finance and Policy 11, 482-498. (Crossref)

KAMERSCHEN D.R., McKENZIE R.B., NARDINELLI C. 1991: Ekonomia, Wydawnictwo Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk.

Komisja Europejska 2009: Zarządzanie szkolnictwem wyższym w Europie. Strategie, struktury, finansowanie i kadra akademicka, Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 stycznia 2016 r. o przyznanych dotacjach ze środków finansowych na naukę na finansowanie utrzymania specjalnych urządzeń badawczych, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2016.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 czerwca 2016 r. o przyznanych dotacjach ze środków finansowych na naukę na finansowanie działalności polegającej na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2016.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 września 2016 r. o przyznanych dotacjach ze środków finansowych na naukę na finansowanie utrzymania potencjału badawczego, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2016.

KUKUŁA K. 2012: Propozycja budowy rankingu obiektów z wykorzystaniem cech ilościowych oraz jakościowych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, 13, 5-16.

LOCHNER L., MORETTI E. 2004: The Effect of Education on Crime: Evidence from Prison Inmates, Arrests, and Self-Reports, American Economic Review 94, 155-189. (Crossref)

McMAHON W.W. 2002: Education and Development. Measuring the Social Benefits, Oxford University Press, Oxford.

MAJEWSKA K. 2015: Skąd się biorą pieniądze na uczelni? Część II. Finansowanie badań z dotacji statutowej, Pismo Uczelni "UW" 72, 8-11.

MENDOZA R.L. 2011: Fluoride-Treated Water and the Problem of Merit Goods, Water Policy, 38-52. (Crossref)

MURIAS P., De MIGUEL J.C., ROGRIGUEZ D., 2008: A Composite Indicator for University Quality Assessment: The Case of Spanish Higher Education System, Social Indicators Research 89, 129-146. (Crossref)

MUSGRAVE R.A. 1987: Merit Goods [w:] J. Eatwell, M. Milgate, P. Newman (red.), The New Palgrave: A Dictionary of Economics, Wyd. I, Palgrave MacMillan, London, 452-453. (Crossref)

OECD 2008: Handbook on Constructing Composite Indicators. Methodology and User Guide, OECD Publishing, Paris.

PARUOLO P., SAISANA M., SALTELLI A.: Ratings and rankings: voodoo or science?, Journal of the Royal Statistical Society. Series A, Statistical in Society, 176, 609-634. (Crossref)

Sprawozdanie Rektora SGGW prof. dr hab. Alojzego Szymańskiego z działalności Uczelni za 2015 rok, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016.

SZUWARZYŃSKI A., JULKOWSKI B. 2014: Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych, Edukacja 128, 54-74.

WILKIN J. 2009: Ekonomiczno-finansowe uwarunkowania rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce [w:] Z. Morawski (red.), Polskie szkolnictwo wyższe: stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 79-132.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.