Globalne tendencje w dokonywaniu inwestycji typu brownfield przez przedsiębiorstwa międzynarodowe

Main Article Content

Katarzyna Żak


Słowa kluczowe : fuzje i przejęcia; gospodarka światowa; bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ)
Abstrakt
Niniejszy artykuł prezentuje treści dotyczące międzynarodowej ekspansji, która jest aktualna i ważna zarówno z punktu widzenia przedsiębiorstwa, jak i gospodarki narodowej i światowej. Jedną z form aktywności na rynkach zagranicznych są międzynarodowe fuzje i przejęcia. Transakcje tego typu goszczą na rynkach światowych od dawna, a ich cechą charakterystyczną jest to, iż ich intensywność jest raz większa, a raz mniejsza. Zjawisko przeplatania się okresów słabej, a następnie wzmożonej aktywności inwestycji typu brownfield określa się mianem fal fuzji i przejęć. Każda kolejna fala różni się od poprzedniej, gdyż otoczenie, w jakim działają przedsiębiorstwa, podlega dynamicznym zmianom, które generują coraz to nowe szanse i zagrożenia. W artykule przedstawiono główne tendencje dotyczące międzynarodowych strategii nabyć, a także skalę tego zjawiska w latach 2000–2013. Zwrócono uwagę także na to, jak polskie podmioty gospodarcze odnajdują się na międzynarodowym rynku fuzji i przejęć, z jednej strony – jako pasywne podmioty procesu internacjonalizacji, z drugiej strony – jako aktywne podmioty realizujące międzynarodowe transakcje fuzji i przejęć.

Article Details

Jak cytować
Żak, K. (2014). Globalne tendencje w dokonywaniu inwestycji typu brownfield przez przedsiębiorstwa międzynarodowe. Zarządzanie Finansami I Rachunkowość, 2(4), 81–91. https://doi.org/10.22630/ZFIR.2014.2.4.33
Bibliografia

ALBUM G., STRANDSKOV J., DUERR E., DOWDA L. 1994: International marketing and export management, Addison-Wesley, New York.

BUDNIKOWASKI A. 2006: Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa.

BUCKLEJ A., PIETRZAK T., MASŁOWSKA-PIETRZAK K. 2002: Inwestycje zagraniczne: składniki wartości i ocena: wykorzystanie teorii opcji rzeczywistych. PWN, Warszawa.

DULINIEC E. 2007: Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.

FABIAŃSKA K., ROKITA J. 1995: Zarządzanie - strategie tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Petex, Katowice.

FONFARA K. 2009: Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji: podejście sieciowe. PWE, Warszawa.

FRĄCKOWIAK W. 2009: Fuzje i przejęcia. PWE, Warszawa.

GOŁĘBIOWSKI T. 1994: Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna. PWN, Warszawa.

GORCZYŃSKA A. 2008: Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wzrostu wartości rynkowej. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.

GORYNIA M. 2007: Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

KARASZEWSKI W. 2008: Bezpośrednie inwestycje polskich przedsiębiorstw. Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.

OVIATT B.M., MC DOUGALL P.P. 2005: Toward a theory of international new ventures, Journal of International Business Studies, Vol. 36. (Crossref)

PIETRUSIŃSKI P. 2005: Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa.

ROZKWITALSKA M. 2007: Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa.

RYMARCZYK J. 2004: Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

SZNAJDER A. 1995: Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym. PWN, Warszawa.

WIKTOR J.W. 1998: Współczesne problemy marketingu międzynarodowego. Wydawnictwo AE Kraków, Kraków.

WITEK-HAJDUK M.K. 2010: Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji do Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.

World Investment Report 2014, UNCTSAD.

www.worldbank.org

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty