Global trends in brownfield investments implemented by international firms

Main Article Content

Katarzyna Żak


Keywords : mergers and acquisitions; global economy; foreign direct investments (FDI)
Abstract
This paper presents content related to international expansion, which is valid and important both from the point of view of the enterprise, as well as national and global economy. One of the forms of activity in foreign markets are international mergers and acquisitions. Transactions of this type of host on the world markets for a long time, and its characteristic is that their intensity is once more, and less in another time. The phenomenon of cycling between low and then increased activity brownfield investments are called waves of mergers and acquisitions. Each successive wave differs from the previous one, because the environment in which businesses operate is subject to dynamic changes that generate ever new opportunities and threats. The article presents the main trends in the international strategy to acquire, as well as the scale of this phenomenon in the years 2000–2013. Also pay attention to how Polish companies find themselves in the international market of mergers and acquisitions, on the one hand – as passive actors of the process of internationalization, on the other hand – as active entities conducting international mergers and acquisitions.

Article Details

How to Cite
Żak, K. (2014). Global trends in brownfield investments implemented by international firms. Zarządzanie Finansami I Rachunkowość, 2(4), 81–91. https://doi.org/10.22630/ZFIR.2014.2.4.33
References

ALBUM G., STRANDSKOV J., DUERR E., DOWDA L. 1994: International marketing and export management, Addison-Wesley, New York.

BUDNIKOWASKI A. 2006: Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa.

BUCKLEJ A., PIETRZAK T., MASŁOWSKA-PIETRZAK K. 2002: Inwestycje zagraniczne: składniki wartości i ocena: wykorzystanie teorii opcji rzeczywistych. PWN, Warszawa.

DULINIEC E. 2007: Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.

FABIAŃSKA K., ROKITA J. 1995: Zarządzanie - strategie tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Petex, Katowice.

FONFARA K. 2009: Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji: podejście sieciowe. PWE, Warszawa.

FRĄCKOWIAK W. 2009: Fuzje i przejęcia. PWE, Warszawa.

GOŁĘBIOWSKI T. 1994: Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna. PWN, Warszawa.

GORCZYŃSKA A. 2008: Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wzrostu wartości rynkowej. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.

GORYNIA M. 2007: Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

KARASZEWSKI W. 2008: Bezpośrednie inwestycje polskich przedsiębiorstw. Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.

OVIATT B.M., MC DOUGALL P.P. 2005: Toward a theory of international new ventures, Journal of International Business Studies, Vol. 36. (Crossref)

PIETRUSIŃSKI P. 2005: Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa.

ROZKWITALSKA M. 2007: Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa.

RYMARCZYK J. 2004: Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

SZNAJDER A. 1995: Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym. PWN, Warszawa.

WIKTOR J.W. 1998: Współczesne problemy marketingu międzynarodowego. Wydawnictwo AE Kraków, Kraków.

WITEK-HAJDUK M.K. 2010: Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji do Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.

World Investment Report 2014, UNCTSAD.

www.worldbank.org

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles