Kształtowanie wyniku bilansowego a dyferencjacja form pierwszych ofert publicznych

Main Article Content

Tomasz Sosnowski


Słowa kluczowe : pierwsza oferta publiczna, zarządzanie zyskiem, emisja nowych akcji, sprzedaż akcji
Abstrakt
W opracowaniu zaprezentowane zostały rezultaty prac badawczych zorientowanych na ocenę wykorzystania zróżnicowanych strategii zarządzania zyskiem w procesie wprowadzenia akcji po raz pierwszy do publicznego obrotu oraz ich powiązań z formą realizacji pierwszej oferty publicznej. Wyniki badań wskazują, iż sprzedaż akcji spółki przez dotychczasowych właścicieli w ramach pierwszej oferty publicznej jest bardziej prawdopodobna w przypadku przedsiębiorstw stosujących agresywną strategię zarządzania raportowanym wynikiem. Z kolei emisja nowych akcji częściej występowała w tych podmiotach, w których zaobserwowano ujemną wartość uznaniowych rozliczeń międzyokresowych. Badania empiryczne zostały przeprowadzone na grupie 221 spółek, których akcje zostały wprowadzone po raz pierwszy do publicznego obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie w latach 2005–2015.

Article Details

Jak cytować
Sosnowski, T. (2016). Kształtowanie wyniku bilansowego a dyferencjacja form pierwszych ofert publicznych. Zarządzanie Finansami I Rachunkowość, 4(4), 5–17. https://doi.org/10.22630/ZFIR.2016.4.4.19
Bibliografia

ADAMCZYK J. 2009: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

BARGIEŁ D. 2011: Stosowanie narzędzi biznesu odpowiedzialnego społecznie w dążeniu do rozwoju społeczno-ekonomicznego, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 20, Rzeszów, s. 70-77.

CARROLL A.B., BUCHHOLTZ A.K. 2003: Business & Society: Ethics and Stakeholder Management, Thomson Learning, South - Western College.

GASPARSKI W., LEWICKA-STRZAŁECKA A., ROK B., SZULCZEWSKI G. 2004: Odpowiedzialność społeczna i etyka biznesu w polskim życiu gospodarczym, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.

GOSTOMSKI E. 2009: Społeczna odpowiedzialność banków w dobie kryzysu finansowego (w:) Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych, (red.) M. Bąk, P. Kulawczuk, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa.

KORENIK D. 2013: Znaczenie społecznej odpowiedzialności banku w teorii i praktyce bankowej, Zarządzanie i Finanse 2/1, s. 308-320.

LEOŃSKI W. 2015: Koncepcja CSR w polskim sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Studia Ekonomiczne 229, Katowice, s. 92-102.

NAKONIECZNA J. 2008: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa.

PAETZOLD K. 2010: Corporate Social Responsibility (CSR): An International Marketing Approach, Diplomica Verlag, Hamburg.

RYBAK M. 2004: Etyka menedżera - Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

ZIÓŁKOWSKA E. 2013: Idea Corporate Social Responsibility jako przykład społecznych aspektów funkcjonowania sektora bankowego przez pryzmat odpowiedzialności banków za kryzys subprime, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów 127, s. 127-148.

ŻELAZNA-BLICHARZ A. 2013: Społeczna odpowiedzialność w procesie gospodarowania a zrównoważona produkcja i konsumpcja, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty